אתר ארגון הרוקדים לריקודי עם ישראליים www.harokdim.org |
|
מועד רצוי לפסטיבל כרמיאל | ידיד נפש | יוני 2008 | |
פסטיבל כרמיאל נחגג בימי הקיץ המהבילים באתר בו לעיתים קרובות אפילו לפנות בוקר עדיין חם ולח.
המועד המדוייק של הפסטיבל נקבע משיקולים רבים, ביניהם: מועדים אפשריים להגעת להקות מחול, התחשבות בציבור הדתי (ימי בין המיצרים), ימי חופשה מבית הספר ועוד.
עד למלחמת לבנון השניה שבשלה נדחה הפסטיבל לסוכות, נראה היה שקיום הפסטיבל בתנאי חום ולחות שלא היו מביישים איזורים טרופיים הוא מעין גזרה משמיים. בא הפסטיבל בסוכות במזג אויר נעים להפליא ושיכנע אותי ללא מאמץ שלמזג האויר חשיבות מכרעת בהנאה מהפסטיבל.
קיום הפסטיבל בסוכות באופן קבוע בעייתי משום שלא תמיד ישנם שלושה ימי חול מועד, משום שבסוכות מתקיימים פסטיבלים רבים אחרים ועוד. עם זאת היתרונות מבחינת מזג האויר ברורים.
מועד נוסף שאולי לא נבחן ברצינות מספקת הוא השבוע האחרון של יוני. מזג האויר עדיין "שפוי", תלמידי החטיבות והתיכונים כבר בחופשה, והחיילים טרם התגייסו.
אני סבור שכדאי לצרף את השבוע האחרון של יוני לרשימת המועדים האפשריים. כמו כן נראה לי שרצוי להוסיף את סוכות כמועד אפשרי בשנים בהן ניתן לעשות זאת.
מאחר ומועד הפסטיבל נקבע כשנה מראש, כדאי כבר עכשיו לפעול לקראת קביעת מועד לפסטיבל הבא.
|
9. | (*ויטל) | | | | אם זו בקשה, אז צריך לבקש מהגורמים המתאימים | | אמנם דיברת על חלק גדול מהציבור הדתי שהגיע לכרמיאל בחג סוכות, לא ציינת שהציבור הדתי באופן כללי הוא עדיין מיעוט בהרקדות, מה גם שבתוך הציבור הדתי יש מהמחמירים ומהמקלים בנושא בין המיצרים.
צריך להתחשב בהכל ובכולם ולעשות מה שאפשר, אני מניחה שבשיקולי המארגנים - הרוב קובע. |
| 8. | (*רוקדתי) | | | | רוב הרוקדים הדתיים לא חגגו בפסטיבל | | ייתכן שיש כאלו המקלים והשתתפו בפסטיבל, אך הם מיעוט מתוך ציבור הרוקדים הדתי! אני הייתי בפסטיבל בשנה שהוא נדחה בעקבות המלחמה לחג הסוכות. אז ניתן היה להבחין בייצוג גדול של הרוקדים הדתיים בפסטיבל. אני לא חושב שצריך להעביר את מועד הפסטיבל לחג הסוכות כי זה לא כ"כ אידיאלי, אך בהחלט אפשר להזיז אותו ב2,3 שבועות. לא חושב שזה בקשה מוגזמת, בהתחשב בעובדה שלהועיל לציבור גדול זה יועיל, ולהזיק לא נראה לי שזה יזיק. סה"כ ריקודי העם אהובים על כולנו באותה מידה ולכן מן הראוי שפסטיבל שנועד עבור אוהבי ריקודי העם יתאים במועדו לכל רובדי העם. |
| 7. | (*ויטל) | | | | לא חייבים לשנות את תאריך הפסטיבל | | ימי בין המיצרים הינם ימים שלא מעוגנים בחוק כמו יום 9 באב שבו כל המדינה בסוג של יום אבל.
אדם דתי (עם כל הכבוד ויש כבוד) שלקח על עצמו את ימי בין המיצרים, מרצונו ואו מעצם חינוכו - מחמיר עם עצמו ושרוי באבל מתמשך עד ליום הצום. אך לא כולם מהמחמירים ולא כל אדם מקבל את הנושא כך.
ראיתי גם דתיים ודתיות שרקדו השנה בכרמיאל.
לדעתי חופשת הקיץ היא זמן אידאלי. |
| 6. | אשר עברון | | | | לא בחגים | | על מועד הפסטיבל הרצוי, אסביר למה אין אפשרות לבצעו בחגים.
פסח:1. עונת החמסינים בעיצומה, ויתכן שכל הפסטיבל יהיה בשרב (כולל בלילה).
2. עדיין ייתכן גשם שיכול לקלקל.
סוכות:1. אמנם שרבים סתוויים נדירים יותר, אבל בהחלט ייתכנו.
2. היורה כבר כאן, ויכול לחרב את כל הפסטיבל.
בשני החגים, התמרון בין שבת חול המועד והחג יוצר לעיתים מצבים בלתי אפשריים.
נותרה לנו עונת הקיץ, עם ימי בין המיצרים, היתרון בכרמיאל הוא האקלים הנעים בלילה, והיציבות הקיימת במזג האויר בעונת הקיץ (יוני-אוגוסט), לכן כל הקדמה לכיוון יוני תהיה טובה יותר (סטטיסטית), אלא שאז אנו נכנסים לעונה של מבחני הבגרות, בהם נוטלים חלק לא מבוטל מרוקדי הלהקות, וההופעות בפסטיבל תצאנה נפסדות.
לאור הנתונים הללו נראה לי שהמצב כיום הוא האידאלי.
כאדם חובש כיפה, לא הבחנתי בחוסר של דומים לי בכרמיאל, בגלל ימי בין המיצרים, אבל אם יתברר שישנם כאלה שעדין מדירים את רגליהם מכרמיאל בגלל זה, כדאי לבדוק חלופות כל שנה בהתאם ללוח השנה העברי. |
| 5. | (*ציונה) | | | | "אין דבר העומד בפני הרצון" | | "אם תירצו אין זו אגדה" - כל דבר ניתן לשינוי, ואין דבר העומד בפני הרצון.נוח להיאחז בקיים. אם המארגנים מעוניינים באמת לשנות, שום בעיה כבר לא תהיה משמעותית. נכון שלוגיסטית זה לא פשוט, אך אני סומכת ונותנת קרדיט למארגנים למצוא את הדרכים לפתרון הבעיות והמכשולים בדרך. בל נשכח שחלק ממטרת מחול כרמיאל הוא שרוקדים ומשתתפים רבים יקחו חלק בפעילות.וחבל שמפסידים אנשים רבים: הדתיים, הגימלאים (בשל מזג האוויר הבלתי נסבל שמשנה לשנה מחמיר ובשל משטח ההרקדות שעם הגיל מבינים את כל הנזק המצטבר לבירכיים). רעיון מצויין לאמץ שיהיה פסטיבל נודד בכל הארץ, ולא חסר מקומות לאכלוס הרוקדים. צריך להביט קדימה להפיק לקחים, להיות קשובים לצרכי האנשים השונים ולחשוב על שינויים תכליתיים. |
| 4. | kapezio | | | | בעיית המועד והמקום של הפסטיבל | | בעיית המועד נובעת מגורם פשוט ועתיק יומין
השנה העברית- שהיא "שנת ירח" - קצרה ב-10 ימים בערך מ"שנת שמש"-(365 ימים).
כך יוצא שחג הסוכות (ככל חגי ישראל)"זז אחורה" 10 ימים כל שנה.
בשנה הרביעית אנו מוסיפים את אדר ב' "כדי ליישר קו".
יוצא מזה שיש סיכוי סביר לגשם בשנתיים שלאחר "היישור".
בעיית המקום, גם היא נובעת מ"קטע הסטורי".
פתיחת הפסטיבל, עם כל המשתמע מכך (תקוות, חששות, אירגון).
ברור ומובן שמאמצי "הרמת הפסטיבל" התמקדו במקום בו הוא החל את דרכו (ובצדק).
בזמנו (לפני מס' שנים)בעקבות תלונות כאלה ואחרות, היצעתי
את האפשרות לעשות את "הפסטיבל הנודד" (בין העיירות בפריפריה)
אך הדבר לגמרי לא פשוט (בלשון המעטה), משום שהוא דורש
עבודת הכנה ובדיקה מעמיקות ביותר (עבודה במשרה מלאה של
צוות "מורעלים"), שאם לא כן, יביא לנזק ולא לתועלת.
מה שצריך לעשות (לדעתי) הוא-
א- לקבל את הזמן והמקום הקיימים
ב- לעשות עד כמה שניתן לשיפור התנאים (בשיתוף הגורמים המתאימים), כלומר-הבאתו של הפסטיבל לסטנדרטים הנהוגים בחו"ל
לגבי פסטיבלים.
חנן |
| 3. | (*נעם יערי) | | | | הרקדה בכרמיאל | | כל מילה נכונה. אני מרקיד את הגיל השלישי, ואין מה לדבר שאילו היה מתקיים הפסטיבל באוקטובר, כלומר בחגים, היה יותר נחמד והיו מגיעים הרבה יותר רוקדים, במיוחד הרוקדים שאני עובד איתם. |
| 2. | SHLOMM | | | | פסטיבל כרמיאל | | חבל שלא מתחשבים בציבור הדתי |
| 1. | ורד | | | | מועד אחר לקיום הפסטיבל | | לעניות דעתי, למרות מזג האויר הבלתי אפשרי כמעט, אין אלטרנטיבה אפשרית לקיום הפסטיבל אלא בחודשי חופשת הקיץ. בסוף חודש יוני עדין מתקיימים הלימודים בבתי הספר היסודיים, דבר המונע מרקדני להקות המחול הצעירות להשתתף בפסטיבל.
יש לקחת בחשבון גם את העובדה שלהקות המחול מחו"ל מתכננות הגעתן ארצה לחודשי חופשת הקיץ. בשנה בה התקיים הפסטיבל במהלך חופשת סוכות נאלצו להקות חו"ל לוותר על השתתפותן, וחבל...
והערה:
הלוואי וקובעי מועד הפסטיבל היו מתחשבים בדתיים ולא מחליטים על מועד בעייתי עבורם (ימי בין המצרים). מזה שנים רבות נבצר מהדתיים לקחת חלק בפסטיבל בשל קיומו לפני תשעה באב. ושוב: חבל... |
|
|
|
|