אתר ארגון הרוקדים לריקודי עם ישראליים www.harokdim.org |
|
פסטיבל כרמיאל 2009 – סיכום מנקודת מבטו של רוקד ותיק | דני בן שטרית | 9.8.09 | |
שלושת ימי הפסטיבל חלפו להם, החגיגה השנתית הגדולה הגיעה לסיומה, מארגני הפסטיבל פלטו אנחת רווחה והביטו לאחור בגאווה.
ואכן יש להם במה להתגאות: הפסטיבל חלף בשלום, הצוותים המופקדים על הפעילויות השונות עשו את מלאכתם בצורה טובה ביותר, מאות אלפי המבקרים שגדשו את העיר כרמיאל נהנו ללא ספק מעיר יפה, מטופחת ומאירה פנים, תושבי העיר למדו לחיות עם הפסטיבל בשלום, הם יודעים ששלושת הימים בהם גודשים את העיר עשרות אלפי רקדנים ומבקרים הם ימים לא קלים עבורם. יש להתמודד עם בעיות חניה, פיקוח עירוני ומשטרתי מוגבר, הגבלת תנועה ברחבי העיר, תורים עצומים במרכזי הקניות ובעיקר הרעש הבלתי נסבל של ההרקדות עד אור הבוקר. פרנסי ותושבי העיר, הראויים לכבוד והערכה על הקרבתם, מבינים את חשיבותו של פסטיבל כרמיאל למיתוגה של העיר כבירת ריקודי העם והמחול בישראל. שלושת ימי הפסטיבל מעוררים את חיי היום והלילה של העיר ומוסיפים מרץ לחיי הכלכלה של העיר.
כרמיאל של שנת 2009 אינה כרמיאל של שנים עברו. אומנם הטקסים של הפתיחה והסיום באמפיתיאטרון שונים כיום מאשר בעבר לאור העובדה שהמפיקים והמארגנים התקדמו צעדים רבים קדימה בזכות הידע והניסיון שצברו ובזכות הקדמה והטכנולוגיה המתחדשת חדשות לבקרים. להקות המחול מקצועניות ומשקיעות משאבים כלכליים וזמן רב כדי להגיע לשלמות הן במחול והן באביזרים ובתפאורה (מי שראה את "נח" יודע על מה אני מדבר), אבל זו קידמה נדרשת ופסטיבל כרמיאל של היום הוא ניסיון נצבר של 22 שנות פסטיבל שבהם כרמיאל מארחת את הרוקדים מרחבי הארץ, שלפי הערכה מדובר בכ- 400,000 רוקדים.
ההבדל מהשנים הקודמות הינו הצטרפותו של ארגון הרוקדים לפעילות בכרמיאל.
הארגון שם לו למטרה לשפר את הנושאים הקשורים לריקודי העם בישראל לא רק מנקודת מבט המרקיד אלא גם מנקודת מבטו של הרוקד, ועיקרו שינוי התנאים הפיזיים בהרקדות (מיזוג, נגישות),
בחינת מספרי הריקודים הנלמדים מידי שבוע, טיפוח מורשת ריקודי העם ועוד.
ואכן השנה השינויים הורגשו, כרמיאל יותר טובה לרוקדים מאשר בעבר.
דבר ראשון הורדת מחיר הכניסה למופעים לעשרה שקלים לכרטיס במקום ארבעים ₪ בשנה שעברה. להערכתי, הפסטיבל ירוויח יותר כסף השנה מאשר בשנים עברו וזאת הודות להוזלה המשמעותית במחירו של הכרטיס, השאלה כיצד יתכן דבר זה? התשובה פשוטה. כל עוד מחירו של כרטיס עמד על 40 ₪ מבקרים רבים מצאו דרך להיכנס ללא תשלום למופעים, בעיקר כי השיגו הזמנות שנשלחו לראשי ערים ולראשי אירגונים ולשאר מיוחסים שהעבירו את הכרטיסים לכל דיכפין. כשמחירו של הכרטיס הגיע לעשרה שקלים כל מי שנכנס למופע נכנס בכרטיס כי "בשביל עשרה שקלים לא אעשה עניין".
בנוסף, זמינותם של הכרטיסים בנקודות מכירה רבות ובעיקר זו של ארגון הרוקדים שמכר אותם בהתנדבות סייעו לכניסה למופעים בתשלום.
שנית, בגלל מחירו הנמוך יחסית של הכרטיס, לא נשלחו כרטיסים למכובדים והמארגנים לא נאלצו להושיב עובדים שיטפלו בלוגיסטיקה הכרוכה מסביב.
שלישית נעשו פעולות לשיפור הנוחות בהרקדות בכרמיאל. השנה היו יותר הרקדות באולמות עם מיזוג אויר מאשר בשנה שעברה וכן נפתח אולם נוסף, ממוזג אף הוא.
פיזור חול על המשטח הקשה של הטניס שיפר בצורה משמעותית את ההרקדה, אולם, יש לשים לב כי כמויות האבק גדלו ויש לא מעט רוקדים שהתקשו בנשימה ובאבק בעיניים, ויש להביא בחשבון כיצד ניתן לפתור עניין זה.
אין ספק כי שיתוף הפעולה בין ארגון הרוקדים לארגון המרקידים הביא לשיפור התנאים בכרמיאל.
בהשתדלותו של ארגון הרוקדים, הבינו גם המרקידים וגם הרוקדים שהמטרה של שני הצדדים היא משותפת, להפוך את הרוקדים לשותפים מלאים בהרקדות השונות, שותפים לקבלת החלטות לטובת מקור הפרנסה של המרקידים ולטובת שעות הבילוי וההנאה של הרוקדים.
יחסי המרקיד-רוקד אינם מסתיימים עם תום ההרקדה, אלא, אלו יחסים מתמשכים של כבוד והערכה. יחסים שמתפרשים על שנים רבות מאוד.
יתכן ועד כה למרקידים היה נוח שלא היה ארגון שעמד מולו ודיבר על זכויות הצד שכנגד אלא, שכיום יש פרטנר שדורש את טובת חבריו וצרכיו עולים בקנה אחד עם צרכיו של ארגון המדריכים ורק דיאלוג פורה וכבוד והערכה הדדיים ישפרו את המצב כיום.
אני חושב שעל שני הארגונים מצד אחד ארגון המרקידים ומצד שני ארגון הרוקדים לשבת יחד כדי לטפל בסוגיות הנדרשות והבוערות כמו למשל מספר הריקודים שמותר לשלב בהרקדות, לבצע רפורמות כדי להגביר את מספרי הרוקדים, ולהניע את משרדי החינוך והספורט להכיר בריקודי עם כדבר ייחודי ומאפיין חשוב של התרבות הישראלית העכשווית.
דבר חשוב שכדאי לשני הארגונים ולעיריית כרמיאל לדון בו הוא: מועד הפסטיבל. המועד כפי שהנו היום אינו נוח (בלשון המעטה), מזג האויר החם מאוד מקשה על הרקדנים באי הפסטיבל. מדוע לא לדון בשינוי המועד? להקדים את הפסטיבל לסוף האביב או לתחילת הקיץ.
דבר שמאוד בלט בפסטיבל הנוכחי היה היעדרותם של ילדים ובני נוער בגלל המרחק מסיום שנת הלימודים לבין מועד הפסטיבל, ילדים רבים בחופשה ואי אפשר לערוך חזרות בתקופה שבין סוף השנה לבין מועד הפסטיבל וזו סיבה נוספת מדוע יש לשנות את מועד הפסטיבל (כמובן יש להביא בחשבון את "בין הזמנים").
לפני שנתיים, במלחמת לבנון השנייה, הפסטיבל נדחה לחול המועד סוכות, התקופה הייתה נהדרת והכייף היה גדול, חבל לא לנצל את חול המועד, בתנאי שיהיו בו מספיק ימי חול, כדי לקיים פסטיבל במזג אויר נעים יותר.
לארגון המדריכים וארגון הרוקדים, יישר כוח על העבודה המאומצת והמבורכת, יש לכם עבודה רבה, והגיע הזמן לאחד כוחות ולהפשיל שרוולים.
להתראות בפסטיבל בשנה הבאה.
|
0. | (*שביט האחד והמיוחד) | | | | דני-אין 400,000 רוקדים-ספק 14,000. | | דני ,קראתי בהנאה רבה את דבריך.
אנו אכן נמצאים בכאוס בעולם הריקודים.
הרעש מחריש אוזניים.
כמות הריקודים ,הזויה ודמיונית.
איש הישר בעיניו יעשה.וחבל.
עולם הריקודים הפך לתעשיית כסף.
לפני מספר שנים היו מרתון ,או שניים במהלך שישי שבת.
והיום?
כמעט בכל שישי שבת וגם שבת יש מרתון.
והמחיר?על פי רוב 35 שקלים.
דני ידידי,אומנם אנו חיים במזרח התיכון,והדמיון המזרחי הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות באזורנו המדברי.
אבל יש נתון שכדאי לשים אליו לב:יש בסך הכל בין 10,000 ולא יותר מ14,000 רוקדים על בסיס קבוע.
יש הרבה הרקדות ש005 עד 60 אנשים,מעט מאוד הרקדות עם מאות רוקדים.הנתון שלי ודאי ונכון.
מאחל למעט הרוקדים(הרבה פחות מאשר לפני שני עשורים)להנות עד כלות מעולם המחול.
לכשעצמי,אני אוהב את עולם המחול,וממשיך לפקוד את רחבות הריקודים.
דניאל |
| 0. | (*אורלי) | | | | תאריכי הפסטיבל | | מקום הפסטיבל הוא מצויין, אך הבעיה היא שהתאריכים לא נוחים כ"כ.
זה צריך להיות תמיד בתחילתו של חודש, כדי שכולנו נוכל להגיע לכל 3 הימים ולא רק ליום אחד. הפסטיבל חייב להיות בתחילתו של חודש (מיום ה-1 לחודש ועד ל-25 לחודש), רק כך כולנו נוכל לבוא וליהנות. אחרי תאריך זה ישנה בעיה במקומות העבודה כי זה סוף חודש וקצת קשה להיעדר אז.
חבל שנבצר מאיתנו להגיע ולחוות את החוייה... |
| 0. | ידיד נפש | | | | כמעט ולא היינו באותה הרקדה ובכל זאת נהנתי | | מעניין:
בשלושת ימי הפסטיבל הייתי כמעט תמיד בהרקדה שונה משלך. למרות זאת הצלחתי להינות לא פחות. בעוד שהדגש של ההרקדות שלך היה על ריקודי המעגל, אני דווקא התמקדתי בריקודי הזוגות. עדות למגוון הרב של ההרקדות ולכך שכל אחד יכול היה למצוא את מקומו.
מרשימת הפיספוסים שלך דווקא הצלחתי להיות בסדנה של גדי ביטון (הייתה מוצלחת, אך צפופה להחריד), ובהרקדת האמצע של נורית.
בהזדמנות זו תודה להנהלת הפסטיבל על המאמץ הרב שהשקיעו בתנאי תקציב בלתי אפשריים בקיום פסטיבל כהילכתו, למרקידים שהעמידו הרקדות לתפארת, לחיים מילשטיין שלטעמי ניהל יום מופלא ביום רביעי במרכז ברוך ולחברי בארגון הרוקדים שפעלו ללא ליאות לטובת הפסטיבל והרוקדים.
ולסיכום ברור שכל אחד מבין: היה כיף! |
| 0. | (*אביאל) | | | | אחלה תגובה | | הכתבה מעולה ומסכמת היטב את הפסטיבל.
אכן החום היה נורא ובלתי נסבל וצריך למצוא מוצא לעניין.
אם יש צורך לשנות את המועד - זה הזמן. אבל אין ספק שלארגון הרוקדים מגיע הידד, על המאמץ ועל ההשקעה הגדולה, על השיפור שחל בתנאי חלק מההרקדות.
תודה לכם |
| 0. | בנכר | | | | היה נפלא | | כרוקדת מכורה קל לי להעלים עין מ"חריקות למיניהן" ופשוט להנות מחוויה טוטאלית של ריקודים.
אין ספק שקיומו של ארגון הרוקדים הביא לשינוי מבורך ואני מקוה ומאחלת המשך פעילות בהנאה ובהצלחה.
לעניין החול.
אם אינני טועה יש שני מקורות לחול: חול מחצבה שהוא פריך יותר ולכן גורם ליותר אבק ובעיות וחול ים שהוא קשה יותר ומתאים יותר למטרתנו, החלקת משטחי הריקוד.יתכן שזו הנקודה?
ועד לפסטיבל הבא, שנמשיך לרקוד בכיף.
בנכר |
| 0. | ורד | | | | פסטיבל כרמיאל | | דני, היה מרתק לקרוא.
אני נהניתי מאוד מפסטיבל כרמיאל השנה, הן כרוקדת והן כפעילה בארגון הרוקדים.
אני מודה לך על ברכותיך לארגון הרוקדים, אכן עמלנו רבות על מנת לשדרג את התנאים בפסטיבל לטובת כולנו, ובכוונתנו להמשיך ולעשות למען הרוקדים.
להתראות בפסטיבל הבא! |
|
|
|
|