אתר ארגון הרוקדים לריקודי עם ישראליים                   www.harokdim.org     
אורח   
הרשמה התחברות
דף הבית
מי אנחנו
חיפוש הרקדות
גלריית תמונות
רוקדים כותבים
קישורים
פליירים
סקר ריקודים
שאלות נפוצות
צור קשר
English
רדיו הרוקדים
מונה כניסות

ריקודי עם – תרבות, פולקלור ומורשתאיתן שמידטאפריל 2008 
הנה אנו עומדים לפיתחו של יום העצמאות, בסימן שישים שנה למדינת ישראל. במהלך תקופה זו רואים אנו בתחומים שונים של חיינו יצירה ועשייה, שמתוכם עלו וצמחו הווי ישראלי ומורשת מפוארת. ניתן לראות זאת בתחום ההתיישבות בארץ, בתעשייה, בתרבות ובתחומים רבים אחרים.
מתמיהה העובדה כי בתחום ריקודי העם, הנחשב בכל מקום בעולם כפולקלור מקומי, עומדים אנו בפני שוקת שבורה, ממנה דלפו המים והיא נשארה ריקה ויבשה. יתר על כן היא מעלה אזוב וצמחי פרא המתחלפים בחלוף העונות ונעלמים כלעומת שבאו.

תחביב זה המשותף לרבים בארץ בפרישה גיאוגרפית רחבה, הולך עם השנים ומאבד את המכנה המשותף, ואנו עדים כיום לשונות הולכת וגדלה בין קבוצות הרוקדים השונות, אף במרחבים גיאוגרפיים קרובים.

מתעוררות בהכרח שאלות קשות ונוקבות באשר לסיבות ולגורמים שהביאו אותנו למציאות זו.

הכיצד יתכן כי במהלך יותר משנות דור לא נולד ריקוד שהוא ריקוד ישראלי אופייני, כפי שקיים בארצות רבות. אין זה בהכרח ריקוד יחיד, אלא ריקודים בעלי אופי משותף כפי שניתן לזהות ריקוד תימני, רוסי, דרום אמריקאי, יווני ואחרים.
על שום מה ולמה עד היום לא נולד "צעד ישראלי" כפי שקיימים צעדי פולקה (פולני), קזצ'וק (רוסי), ולס (אוסטרי), המבו (שבדי), תימני, יווני ואחרים. מן הסתם ברור הוא כי שאלה זו מונחת לפיתחם של היוצרים דוקא ולא של הרוקדים.

לא מן הנמנע כי לפחות בחלקה נעוצה התשובה בעובדה כי כמו בתחומים נוספים בחיינו מושם הדגש על חיקוי עמים ותרבויות אחרות בנסיון בלתי נלאה להידמות אליהם (לרוב גם כמטבע טוב וקשה העובר לסוחר) עד כדי שנשכח הצורך בהדגשת הייחודיות התרבותית שלנו בנושא זה.
מי ייתן ויום העצמאות הקרוב הבא עלינו לטובה, ישמש כנקודת מפנה לחשיבה אחרת, ל"חשבון נפש" ולשינוי דפוסי הפעולה.

בברכת יום עצמאות שמח,
איתן שמידט.

לכתבה זו נרשמה תגובה אחתלהסתרת התגובותלהוספת תגובה

 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות  

1.ידיד נפש  
 צעד ישראלי
 נכון שהצעד המזוהה כישראלי (הורה) אינו ישראלי, אבל יש צעדים שלמיטב ידיעתי חוברו בארץ ואין להם מקבילה בריקודי עמים אחרים, למשל "נעלה נעלה".
נכון, לא צעד משכר כמו הולס, וגם קשה לרקוד ריקוד שכולו "נעלה נעלה" בניגוד לטנגו, אבל בכל זאת צעד שחוזר בכמה וכמה ריקודים.
אני מניח שכדי שיהיה צעד ישראלי אמיתי, נדרשת קודם כל תרבות ישראלית אמיתית.
ששים שנה לא הספיקו? נבדוק שוב בחגיגות השש מאות ;-)


 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות