אתר ארגון הרוקדים לריקודי עם ישראליים                   www.harokdim.org     
אורח   
הרשמה התחברות
דף הבית
מי אנחנו
חיפוש הרקדות
גלריית תמונות
רוקדים כותבים
קישורים
פליירים
סקר ריקודים
שאלות נפוצות
צור קשר
English
רדיו הרוקדים
מונה כניסות

פינת מרקיד בנעלי בית והפעם עם טוביה טישלר עדי חבד 19.12.10 

"בימים ההם אין מלך בישראל איש כטוב בעיניו יעשה...."

הפעם נפגשנו עם טוביה טישלר, אחד המרקידים והיוצרים המובילים בארץ, אשר הפך לשם דבר. פנינו אליו ובקשנו לשוחח עמו על עצמו כיוצר וכמרקיד וכן לשמוע את דעתו על מספר סוגיות המטרידות את הרוקדים והמרקידים כאחד.

טוביה, ספר קצת על עצמך וכיצד הגעת לתחום ריקודי העם...

גדלתי בבית "פולני" ומגיל צעיר הייתי חייב להיחשף ל"קולטורה". בגיל שמונה למדתי לנגן בכינור ובמקביל למדתי בלט. שני התחומים הללו סייעו לי מאד בהתפתחותי המקצועית בהמשך בכל הנוגע למחול ולמוסיקה. בגיל שש עשרה לערך התחלתי לרקוד ריקודי עם אצל יענקל'ה לוי בהיותי בצפוןבבית הספר הטכני ואחר כך אצל שלום עמר ז"ל. במקביל, למרות גילי הצעיר, הדרכתי ריקודי עם בחוג של בית הנוער ביד אליהו בראשון לציון ואף הקמתי להקת מחול קטנה אותה הדרכתי, כשלמעשה כל מה שלמדתי בצד אחד אצל שלום עמר – מיד הדרכתי והעברתי לאחרים, בעיקר לילדים ובני נוער כמובן. כך המשכתי לרקוד עד לגיוס לצה"ל. יצוין כי ריקודי העם התנהלו אז לצלילי אקורדיון ותוף מרים. במקביל נודע לי משלום עמר שיש מבחני קבלה ללהקת מחול בהדרכתו של יונתן כרמון והוא המליץ לי לגשת ולנסות להתקבל. ניגשתי להיבחן והתקבלתי ללהקה אשר פעלה במסגרת בית פעילי ההסתדרות בתל אביב.
במסגרת הלהקה של יונתן כרמון הופעתי באולם המפורסם באולימפיה בפריז במשך כחודש וחצי וכן באירועי מחול ופסטיבלים שונים. במקביל למדתי ג'אז אצל לואיג'י ואף הדרכתי ג'אז וכן הופעתי במחזות הזמר היותר מפורסמים של גיורא גודיק. עם יונתן כרמון המשכתי לעבוד ברציפות כ – 15 שנים.

במשך כעשר שנים ליוויתי את להקת גוונים ככוריאוגרף של הלהקה ויחד עם הלהקה הופענו בפסטיבלים ומעל במות רבות ברחבי הארץ ובחו"ל.
את אישתי אופירה הכרתי בלהקה אצל יונתן כרמון (בימים אלה ימלאו 40 שנה להיותנו יחד).
מנהלת הלהקה גב' אילנה שגב לחצה עלי לבוא לחוג לריקודי עם וכך התחלתי לרקוד אצל יואב אשריאל בדובנוב.
נדהמתי למצוא בהרקדה טייפ ומערכת הגברה עם רמקולים, משום שאני הורגלתי לאקורדיון ולתוף מרים. הסתבר לי כי אני מכיר לא מעט ריקודים, משום שבאותם ימים חוברו ריקודים ללהקות מחול ומשם הוכנסו לריקודי עם, כך שהשתלבתי די מהר. בהשפעתה של מנהלת הלהקה גב' אילנה שגב, השתכנעתי לפתוח הרקדה. היא סייעה לי ללמוד את הריקודים ולהשלים את החסר ואז בראשית שנות ה – 80 פתחתי את החוג הראשון באשכולות אשר בראשון לציון וכל השאר היסטוריה.

אתה ידוע כיוצר מאד מוכשר; כיצד מחברים ריקוד מוצלח ואילו ריקודים יש לך בקנה?

ראשית צריך למצוא שיר אשר ממש אוהבים אותו ומתחברים אליו, גם אל הלחן וגם אל המילים. הקצב של הריקוד מאד חשוב – משהו צריך לבעור בפנים. לאחר המבחנים האלה בודקים את הסימטריה של השיר כולל את האפשרות להתאימו לריקוד עם שינויים קלים אשר לא יהרסו אותו. הריקוד עצמו חייב להיות מחולק נכון וזורם באופן שוטף.
בכל ריקוד אני משתדל להכניס איזשהו חידוש בתנועה – משהו ייחודי שלא נעשה בעבר.
אחרי שרוקחים את כל המרכיבים האלה יחדיו, סביר מאד שנקבל ריקוד אשר יהפוך לאהוב ולמקובל.
אך הכי חשוב הוא שהריקוד יהיה מותאם ליכולות של הרוקדים ולא יכלול גחמות וירטואוזיות של מחבר הריקוד.
מי שדחף אותי ליצור ריקודים היה יואב אשריאל והריקוד הראשון שחיברתי בשנת 89 היה הריקוד ככה וככה אשר נרקד עד היום. הריקוד קיבל את האישור של יואב אשריאל לאחר התלבטות קשה ( איך להכניס רוק לריקודי עם ?!). ברגע שהריקוד נכנס, הוא הפך ללהיט והוא נרקד עד היום. כרגע מצויים אצלי בקנה שני ריקודים; האחד בקצב הטנגו בולרו של שלמה ידוב ששמו יהיה הטנגו שלנו וכן שיר קצבי של להקת דורות.

האם זה תקין בעיניך להכניס שינוי בריקוד אחרי שפורסם?

רצוי מאד להימנע מלהכניס שינויים לאחר פרסום הריקוד. יחד עם זאת אם מדובר בשינוי קל, הרי שהדבר אפשרי. ברם אם מדובר בשינוי גדול יותר, הרי שאין מקום לכך כי הריקוד הופך להיות למעשה לריקוד אחר.

ציין את חמשת הריקודים שלך אותם אתה אוהב מכל.
לא קל לי להשיב על כך, משום שאני אוהב את כל הריקודים שחיברתי. ריקוד אשר לדעתי אינו מספיק טוב, פשוט איני מפרסם אותו ומנסה לשפרו. אם איני מצליח בכך, אני גונז אותו. אבל אם לוחצים עלי אציין את ; ככה וככה, דצמבר, היא הייתה בכף ידי, אני אוהב אותך והצל ואני.

מהו בעיניך ריקוד עם ישראלי והאם לגיטימי בעיניך לשלב תנועות מזרחיות הלקוחות מריקודי בטן?

חייב להיות בריקוד משהו אחד לפחות אשר נוגע בישראל; זה יכול להיות כותב המילים, המלחין, המעבד, המתרגם או משהו שמחבר אותו לישראל.
אני הייתי נמנע מלשלב תנועות מריקודי בטן בריקודי עם – אך איני מוצא בכך פסול. כל עוד יש דרישה של הציבור וקיימת היענות לכך, הרי שהדבר לגיטימי.

ספר בכמה מילים על ההרקדות שלך היום.

יש לי שלוש הרקדות:

  1. יום שני ברעננה. ההרקדה נפתחת בסדנה של שעה לערך של ריקודי זוגות תוך חזרה על ריקודי אמצע הדרך וריקודים ותיקים. הריקוד האחרון שלימדתי היה טנגו לספינה. בהמשך אני עובר למעגלים. אחר כך שוב סבב זוגות עם רפרטואר של ריקודי אמצע הדרך וכן מעט ריקודים חדשים. כאן אני חוזר שוב למעגלים עם רפרטואר של ריקודים ותיקים יותר ומסיים את ההרקדה בריקודי זוגות כולל בקשות של רוקדים עד השעה 01:00.
  2. יום רביעי בנחלת עדה בהרצליה. חוג משפחתי באווירה משפחתית. אופי ההרקדה הוא של ריקודי אמצע הדרך וריקודים חדשים. הרוקדים הם חבורת רוקדים ותיקה ומגובשת. האווירה הכללית מאוד נעימה ומאוד משפחתית, והחלק הארי של ההרקדה מתמקד בריקודי זוגות.
  3. אולם אביב ברעננה במוצ"ש. בכל מוצאי שבת של השבת האחרונה בחודש אני מקיים הרקדת זוגות באולם אביב ברעננה. בהרקדה הזאת אני משלב סדנה של ריקודי עמים וכן ריקודי זוגות מכל הזמנים. ( ניתן למצוא פרטים מלאים על כל ההרקדות באתר ארגון הרוקדים במדור חיפוש הרקדות).


מה דעתך על תופעת ריבוי הריקודים?


לדעתי המצב הקיים מאד בעייתי; מחד לא ניתן למנוע חיבור ריקודים חדשים, אך מאידך אין "גלריה" אשר תבצע סינון של הריקודים.
בעבר התבצעו 4 השתלמויות אותן אירגן יואב אשריאל והוא היה זה אשר גם ביצע את הסינון של הריקודים.
הדבר יצר איזשהו סדר, אך מצד שני עורר גם לא מעט כעסים של אותם אלה אשר ריקודיהם נדחו. בסופו של דבר נפתחו השתלמויות נוספות עד כי התחום נפרץ לחלוטין.
לצערי הרב המצב כיום תואם למשפט "ובימים ההם אין מלך בישראל, איש כטוב בעיניו יעשה......".

מה לדעתך צריך לעשות כיום על מנת לעשות סדר כלשהו?

לא ניתן להפסיק לחבר ריקודים חדשים ואין דרך להפסיק את חיבור הריקודים.
אך לדעתי חייבים להפסיק את רישום הלחנים והקצאתם למרקידים.
במקום זאת, כל מי שרוצה לחבר ריקוד ללחן מסוים שיעשה כך, וכל הריקודים אשר חוברו לאותו לחן יתמודדו בפני ועדה אשר תחליט איזה ריקוד איכותי יותר וראוי להיכנס להשתלמות. הוועדה תורכב ממרקידים ותיקים, ממרקידים צעירים, מכוריאוגרפים ידועים ולדעתי חייבים להיות שותפים בוועדה גם רוקדים ותיקים בעלי ידע וניסיון רב, שהרי הריקודים בסופו של דבר מיועדים בעיקר לרוקדים ולטעמם. הריקודים אשר יאושרו יעברו השתלמות ויהיו אלה המומלצים להשתלב בהרקדות.
ברור כי לא ניתן למנוע ממרקיד ללמד בהרקדה שלו ריקוד אשר הוא חיבר ונדחה על ידי הועדה, אך אני מאמין שהמרקידים יגלו אחריות וינהגו כמתחייב.
איך שלא יהיה הגיעה השעה להכניס שינויים במצב הקיים ולצמצם את היקף הריקודים החדשים, כך שמספרם יקטן באופן משמעותי ואיכותם תעלה.
בכלל לדעתי צריכה להיות הפרדה בין מרקידים ותיקים ופעילים לבין מרקידים אשר סיימו זה עתה את הקורס והוסמכו להיות מרקידים.
חייב להיות פורום של מרקידים פעילים בו הם יוכלו לבוא לידי ביטוי ולהעלות את הקשיים עמם הם נאלצים להתמודד כמו גם לשוחח על הנושאים המקצועיים ועל שיפורים אשר יש להכניס לתוך המערכת, כך שתהייה הפרייה הדדית ותיווצר הידברות בין המרקידים בצפון הארץ לבין אלה במרכזה ולבין המרקידים בדרום.

מה דעתך על נושא עוצמת הווליום בהרקדות?

אודה על האמת: הבעיה הזאת אצלי אינה קיימת; נהפוך הוא - לעיתים מגיעים אלי רוקדים ומבקשים ממני להגביר את עוצמת הווליום היות שהוא נמוך מדי לטעמם. הבעיה לדעתי נעוצה בכך שחלק מהמרקידים לא שומעים מספיק טוב ומכאן הווליום הגבוה בהרקדותיהם.

איזה מסר היית רוצה להעביר לרוקדים?

אני רוצה להגיד לכלל הרוקדים; אל תהיו מקובעים בחוג אחד. הסתובבו בין ההרקדות ומצאו את החוג אשר מתאים לכם יותר מכל. מספר החוגים הוא גדול וכך גם המגוון העומד לרשותכם לבחירה להנאתכם האישית. ולרוקדים שלי; אני מאד אוהב אתכם ובעיני אתם מסמלים את מלח הארץ. אתם ללא ספק נמנים על קבוצת הרוקדים הותיקים בעלי יכולת רחבה וידע רב בתחום. רובכם כמעט כמו בני משפחה שלי ואין דבר המשמח אותי יותר מאשר להתעורר בבוקר בידיעה שיש לי הרקדה בערב בה אני אמור לפגוש אתכם.

היית רוצה להוסיף עוד משהו לסיום?

אני רוצה לציין שהקמת ארגון הרוקדים היא ברכה ותרומה לריקודי העם. ארגון הרוקדים משמש כשופר עבור הרוקדים וחשוב כי המרקידים יקשיבו לכם.
הגברת שיתוף הפעולה בין ארגון המרקידים לארגון הרוקדים תעשה רק טוב לכל התחום כולו.

* * * *

ואנחנו רוצים לומר לך, טוביה, נהנינו מאד מהשיחה איתך ומגישתך לנושא ריקודי העם. כמו כן התרשמנו מאד מהידע העצום אותו הבאת עמך לריקודי העם - הן מניסיונך כרקדן מקצועי וכוריאוגרף משך שנים רבות והן מההבנה שלך בתחום המוסיקלי.
אנחנו מאד מכבדים אותך, מעריכים את עבודתך ומאד אוהבים אותך.
כל שנותר לנו הוא לאחל לך בריאות טובה והמשך הצלחה בכל מעשי ידיך.


שוחחו עם טוביה טישלר וכתבו ורד מנשרי ועדי חבד.


כתב : ע   ד  י    ח  ב  ד


לכתבה זו נרשמו 19 תגובותלצפיה בתגובותלהוספת תגובה

 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות