אתר ארגון הרוקדים לריקודי עם ישראליים                   www.harokdim.org     
אורח   
הרשמה התחברות
דף הבית
מי אנחנו
חיפוש הרקדות
גלריית תמונות
רוקדים כותבים
קישורים
פליירים
סקר ריקודים
שאלות נפוצות
צור קשר
English
רדיו הרוקדים
מונה כניסות

לא חבל על הבריאות?עדי חבד 2.3.11 
כולנו מכירים את הרגעים בהם עוצמת הווליום בהרקדה מתגברת למימדים מבהילים, עד כי בוקעים קולות צעקה ברחבי האולם מלווים בדרישה של הרוקדים להנמיך את הווליום לכדי עוצמה סבירה. רובנו הרוקדים מניחים - ובצדק - כי ווליום גבוה גורם למטרד, לאי נוחות, פוגם בהנאתנו מהריקודים ולפגיעה מתמשכת בשמיעתנו לטווח המיידי והארוך.

ברם, נזקי השמיעה הם רק חלק מהנזקים הנגרמים לנו הרוקדים, ונוספים אליהם נזקים בריאותיים נוספים כפי שמתפרסם במאמרים רפואיים שונים בארץ ובעולם.

הנזקים הבריאותיים להם אנו חשופים הם רבים מאד, לכן יש בכוונתנו ליצור מודעות גבוהה גם של הרוקדים ובעיקר של המרקידים לנזקים אלה, בתקווה שהיד לא תהייה קלה על "הדק" הגברת הווליום והמרקידים יחשבו לפחות פעמיים לפני שיעשו כך.

אני מבקש להביא לידיעתכם ציטוט מתוך האתר של המשרד להגנת הסביבה – אגף רעש וקרינה בו נאמר:


השפעות בריאותיות של רעש

הרעש הוא הפרעה סביבתית שלא מקבלים אותה בשקט. המפגעים הבריאותיים של רעש הם:
  • פגיעה בגוף: גורם לאיבוד שמיעה זמני או תמידי, מעלה את לחץ הדם, משבש את קצב הלב, מגביר את זרימת האדרנלין, משבש את פעולת הכליות, מעייף


  • פגיעה בנפש: גורם לתחושת פחד, גורם להתמוטטות עצבים, מעצבן, פוגע בכושר הריכוז, המחשבה והעבודה ובלמידה, לא מאפשר מנוחה


  • הרעש הוא סוג של אלימות, גורם לתחושה של חוסר-אונים המגבירה את הצורך להשתמש באלימות נגד גורם הרעש


  • - רמת קול של 30 דציבלים נחשבת לשקטה
    - רמת קול מעל 60 דציבלים נחשבת לחזקה ומפריעה
    - רמת קול מעל 80 דציבל נחשבת למזיקה ובלתי סבירה ....

    מלבד אבדן השמיעה, התופעות הפיזיולוגיות והמחלות הפיזיות הבאות נמצאו קשורות לחשיפה לרעש:
  • מחלות לב וכלי הדם - רוב המחקרים עוסקים בסימפטומים המוקדמים של מחלות אלה, כגון לחץ דם גבוה. אפילו ילדים צעירים החשופים לרעש מתמשך ובעצמה גבוהה - למשל עקב קרבת בית ספרם לנמל תעופה - עלולים לסבול מסימפטומים אלה.


  • דה-סינכרוניזציה דיפוזית של גלי המוח, המאופיינת בהפרעות אישיות.


  • שינויים במערכת האנדוקרינית, כגון הגברת ההפרשה מבלוטת האדרנל ושל הורמונים קורטיקליים.


  • שינויים במערכת העיכול, המתבטאים בעיקר בבחילות תכופות ובצרבות, המלוות לעתים בכאבי ראש עזים. עם זאת, אין ודאות שתופעות אלה מובילות לנזקים ארוכי טווח, כגון אולקוס.
  • כאמור, רעשים רבים נחווים באופן סובייקטיבי כמטרד גם אם אין הם כרוכים בנזקים בריאותיים. אולם גם השפעתם של מקורות רעש אלה לעתים חורגת מסתם "הפרעה".

    בין התופעות הלא פיזיולוגיות העולות מן המחקרים השונים ראוי להזכיר עייפות ובעיות שינה, התגברות מתח וחרדה, שינויים קיצוניים במצב הרוח ודיכאון קליני ופגיעה בכוח הגברא. כמו כן נמצא כי חשיפה ממושכת לרעש עלולה לפגוע בתפקוד האינטלקטואלי, התעסוקתי והחברתי, ובשיקול הדעת הרציונלי בעת ביצוע משימות, להגביר את הסיכון ואת הפגיעות לתאונות ולהגביר קונפליקטים בין-אישיים וקהילתיים.

    לקריאת הכתבה באתר המשרד להגנת הסביבה

    במדור הזה יתפרסם מידע העוסק בנושא זה לרבות תוצאות מדידה של עוצמת רעש בהרקדות, מאמרים העוסקים בתחום, תגובות של רוקדים ושל מרקידים, תלונות רוקדים על עוצמת רעש גבוהה בהרקדותיהם ועוד כהנה.


    למען בריאותנו חשוב שנשתף כולנו פעולה,

    עדי חבד

לכתבה זו נרשמו 7 תגובותלהסתרת התגובותלהוספת תגובה

 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות  

11.(*שף) 
 ליזראלית
 סוף סוף שומעים אמת ידועה ומודחקת.. מסכים לנאמר,אוהב את הניסוח והתוכן,מקווה שגם במישור החוף יזמרו יזראלית.

10.(*דומדמנית) 
 אכן כך
 לצערי כל מילה מן הנאמר נכונה מאוד. אתמול רקדתי אצל מוטי מנחם בהרקדה עליזה בנוסח פורים וההפקה לעילא ולעילא אך הרעש, ... הווליום מזעזע את כל רמ"ח אברי ואני הרי באתי לרקוד ולא לסבול. אני קוראת לכל אותם מרקידים שעוד לא הפנימו שאנחנו באמת סובלים. נא ה ו ר י ד ו את הווליום ודבר לא ייגרע מחינה של ההרקדה, נהפוך הוא. לדעתי האתר צריך להמשיך לדרג ולציין לטובה את אותן הרקדות בהן המרקידים כן "שומרים" על אזני הרוקדים ואלי יבוא לרוקדים הגואל. ואולי מד דציבלים הוא הפתרון לכל ההרקדות ומי שיחרוג ישלם את המחיר.

פורים שמח ופחות רועש

9.(*יזרעאלית מהעמק) 
 לווליום הגבוה השפעה מזיקה המחלחלת ומתפשטת כנגע רע כבל ההרקדות
 אם סיגנון ההרקדה הרועש, אשר מקורו באוניברסיטה אצל גדי ביטון, יתפשט לכל רחבי הארץ וישתלט על ההרקדות כמו שריקודיו הרבים השתלטו עלינו כאילו אין בילתם, הלך עלינו!!!
לאן נעלמה ייחודויות של כל מרקיד המנחיל להרקדה שלו אופי מיוחד ומתאים אותה לאוכלוסיה הרוקדת?
מה קרה לדור המרקידים החדש המבטלים את עצמם ואת אישיותם בפני גדי ביטון ה'אחד והיחיד'?
איך קורה שמצפון ועד דרום רבים כל כך וטובים כל כך בקרב המרקידים מחקים ביצירות החדשות שלהם את צירוף הצעדים הדל כל כך של גדי ביטון החוזר על עצמו בוריאציות שונות אך כל כך דומות?
היכן היצירתיות והשונות שסחפו את קהל הרוקדים כל אחד על פי טעמו וסגנונו להרקדה של מרקיד זה או אחר?
לאחרונה נחשפתי למידע בנושא נסיון הבלימה של המרקידים הותיקים לעצור את הסחף הזה והתביעות המשפטיות ההדדיות שהסתיימו בפשרה ובסולחה. וחבל שכך! כי ממנה לא צמחה תועלת והסחף רק נמשך, כל מרקיד חושש שאם יתן צביון יותר רגוע להרקדה שלו זו לא תיחשב והרוקדים ידירו רגליהם מהרקדתם.
נסו אותנו וראו עד מהירה שחששכם יתבדה, נהפוך הוא! נגיע בשמחה להרקדה המיוחדת שלכם הן ברמת הדציבלים והן באופיים של הריקודים.
הדברים נכתבים מעימקי ליבי ומאכפתיות ואהבת אין קץ להווי הישראלי המקסים הזה שמקורו בריקודי העם אליו אני מחוברת מעל ארבעים שנה!

0.(*דני בן שטרית) 
 האם אפשר לתבוע מרקיד ו/או אולם על רעש מתמשך ומעל לסביר
 אין לי ספק שמרבית המרקידים סובלים מירידה בשמיעה, זאת מסיבה מאוד פשוטה: החשיפה המתמשכת לרעש גורמת לנזק בלתי הפיך.
בכל הרקדה יש קבוצת רוקדים שמבינים את הנזקים, אבל... הכלבים נובחים והשיירה עוברת... המרקידים מבינים שהם יכולים להמשיך ברעש הנוראי שהם עושים כי עובדה - עדיין ממשיכים להגיע להרקדות שלהם למרות כל הקיטורים.
לשים קץ לתופעה אפשר רק אם נוכל לתבוע משפטית את האולם שבו אנו רוקדים על הנזק שנגרם לנו בגלל הרעש הבלתי סביר והבלתי הגיוני בעליל.
אז מי יכול להרים את הכפפה???

0.(*דליה22) 
 לנושא העוצמה הקולית
 שלום רב! אני שמחה שיש התיחסות רצינית לנושא הרעש בריקודי העם! בהיותי קלינאית תקשורת,נתקלתי לא מעט בנזקי הרעש,וכרוקדת מן השורה מזה שנים רבות-עלי לציין שאלו לא רק "רגעים" בהם העוצמה חזקה מדי ומזיקה,אלא רוב זמן ההרקדה.
בחודשים האחרונים אני משתמשת באטמים נגד רעש ברגע כניסתי לאולם-וזה קורה בעיקר בחוגים הגדולים והמבוקשים ביותר,למשל באוניברסיטת ת,א... בעבר ניסיתי להסביר למרקידים את ההשפעה המזיקה של הרעש ולבקש שיפחיתו עוצמה ולו במעט, אבל נתקלתי בתגובות מזלזלות כמו:מה את בכלל מבינה בריקודי עם..."(ואני רוקדת מעל 30 שנים...),ולפעמים גם לא הגיבו להערתי ובודאי שלא הופחת הרעש...ח ב ל!!!

0.(*rikir) 
 אדישות הרוקדים
 כל עוד הרוקדים ימשיכו להגיע להרקדות שהווליום בהן מחריש אזניים ויהיו אדישים, לא יעירו למרקידים - אז לא יעזור כלום לצערי, לא חוקים ולא קיטורים בפורומים למיניהם.

0.(*אורח לרגע) 
 ווליום בלתי סביר באוניברסיטה ביום חמישי / מזוכיזם מול תועלת
 מספר פעמים הצעתי לבנות זוג שונות שרוקדות באוניברסיטה לרקוד
במקום אחר במקום לרקוד באוניברסיטה ונענתי בשלילה, זאת משום שלטענתן ה"אוירה באוניברסיטה עושה להן את זה בגדול".
רוקדים רבים אף הדגישו בפני כי כשהם באים לאוניברסיטה, הם באים לא רק להרקדה אלא ממש לבילוי, והבילוי הישראלי כפי שמקובל לצערי במחוזותינו מתאפיין גם בווליום גבוה וצורם עד כדי רצון (שלי) לברוח כל עוד נפשי ובריאותי בי.
לסיכום מה שקורה באוניברסיטה מושפע ישירות מאיך שאנחנו כחברה תופסים את הבילוי. גדי עלה על זה כמרשם להצלחה, והרי עם עובדות אי אפשר להתווכח! הווליום המוגזם מופיע גם במועדונים שהצעירים מרבים לפקוד ואל נתפלא אם הגיל שבו יזדקקו למכשיר שמיעה ילך וירד.


 אורח  התחברות  הרשמה  רשימה כללית של תגובות