שלום אורח
הוספת תגובה

כתבה: פסטיבל כרמיאל 2009 – סיכום מנקודת מבטו של רוקד ותיק

כינוי זמני
   זהו כינוי זמני לצורך הודעה זו בלבד. עדיף להירשם ולהתחבר כמשתמש קבוע כדי לשלוח תגובות
כותרת:
תגובה:
גולשים שאינם משתמשים רשומים מתבקשים להזין בתיבה את האותיות המוצגות
[ לחץ כאן לבחירת אותיות אחרות ]

CAPTCHA Image

להקליד את האותיות כאן:
         עזרה   אורח     התחברות  הרשמה
הזכויות על כל הנשלח לאתר הן של ארגון הרוקדים.
בלחיצה על לחיץ "אשר" הנכם מאשרים כי תגובתכם נכתבה בשפה ראויה ובהתאם לחוק

שלושת ימי הפסטיבל חלפו להם, החגיגה השנתית הגדולה הגיעה לסיומה, מארגני הפסטיבל פלטו אנחת רווחה והביטו לאחור בגאווה. ואכן יש להם במה להתגאות: הפסטיבל חלף בשלום, הצוותים המופקדים על הפעילויות השונות עשו את מלאכתם בצורה טובה ביותר, מאות אלפי המבקרים שגדשו את העיר כרמיאל נהנו ללא ספק מעיר יפה, מטופחת ומאירה פנים, תושבי העיר למדו לחיות עם הפסטיבל בשלום, הם יודעים ששלושת הימים בהם גודשים את העיר עשרות אלפי רקדנים ומבקרים הם ימים לא קלים עבורם. יש להתמודד עם בעיות חניה, פיקוח עירוני ומשטרתי מוגבר, הגבלת תנועה ברחבי העיר, תורים עצומים במרכזי הקניות ובעיקר הרעש הבלתי נסבל של ההרקדות עד אור הבוקר. פרנסי ותושבי העיר, הראויים לכבוד והערכה על הקרבתם, מבינים את חשיבותו של פסטיבל כרמיאל למיתוגה של העיר כבירת ריקודי העם והמחול בישראל. שלושת ימי הפסטיבל מעוררים את חיי היום והלילה של העיר ומוסיפים מרץ לחיי הכלכלה של העיר.

כרמיאל של שנת 2009 אינה כרמיאל של שנים עברו. אומנם הטקסים של הפתיחה והסיום באמפיתיאטרון שונים כיום מאשר בעבר לאור העובדה שהמפיקים והמארגנים התקדמו צעדים רבים קדימה בזכות הידע והניסיון שצברו ובזכות הקדמה והטכנולוגיה המתחדשת חדשות לבקרים. להקות המחול מקצועניות ומשקיעות משאבים כלכליים וזמן רב כדי להגיע לשלמות הן במחול והן באביזרים ובתפאורה (מי שראה את "נח" יודע על מה אני מדבר), אבל זו קידמה נדרשת ופסטיבל כרמיאל של היום הוא ניסיון נצבר של 22 שנות פסטיבל שבהם כרמיאל מארחת את הרוקדים מרחבי הארץ, שלפי הערכה מדובר בכ- 400,000 רוקדים.

ההבדל מהשנים הקודמות הינו הצטרפותו של ארגון הרוקדים לפעילות בכרמיאל.

הארגון שם לו למטרה לשפר את הנושאים הקשורים לריקודי העם בישראל לא רק מנקודת מבט המרקיד אלא גם מנקודת מבטו של הרוקד, ועיקרו שינוי התנאים הפיזיים בהרקדות (מיזוג, נגישות), בחינת מספרי הריקודים הנלמדים מידי שבוע, טיפוח מורשת ריקודי העם ועוד.

ואכן השנה השינויים הורגשו, כרמיאל יותר טובה לרוקדים מאשר בעבר.

דבר ראשון הורדת מחיר הכניסה למופעים לעשרה שקלים לכרטיס במקום ארבעים ₪ בשנה שעברה. להערכתי, הפסטיבל ירוויח יותר כסף השנה מאשר בשנים עברו וזאת הודות להוזלה המשמעותית במחירו של הכרטיס, השאלה כיצד יתכן דבר זה? התשובה פשוטה. כל עוד מחירו של כרטיס עמד על 40 ₪ מבקרים רבים מצאו דרך להיכנס ללא תשלום למופעים, בעיקר כי השיגו הזמנות שנשלחו לראשי ערים ולראשי אירגונים ולשאר מיוחסים שהעבירו את הכרטיסים לכל דיכפין. כשמחירו של הכרטיס הגיע לעשרה שקלים כל מי שנכנס למופע נכנס בכרטיס כי "בשביל עשרה שקלים לא אעשה עניין".

בנוסף, זמינותם של הכרטיסים בנקודות מכירה רבות ובעיקר זו של ארגון הרוקדים שמכר אותם בהתנדבות סייעו לכניסה למופעים בתשלום.

שנית, בגלל מחירו הנמוך יחסית של הכרטיס, לא נשלחו כרטיסים למכובדים והמארגנים לא נאלצו להושיב עובדים שיטפלו בלוגיסטיקה הכרוכה מסביב.

שלישית נעשו פעולות לשיפור הנוחות בהרקדות בכרמיאל. השנה היו יותר הרקדות באולמות עם מיזוג אויר מאשר בשנה שעברה וכן נפתח אולם נוסף, ממוזג אף הוא.

פיזור חול על המשטח הקשה של הטניס שיפר בצורה משמעותית את ההרקדה, אולם, יש לשים לב כי כמויות האבק גדלו ויש לא מעט רוקדים שהתקשו בנשימה ובאבק בעיניים, ויש להביא בחשבון כיצד ניתן לפתור עניין זה.
אין ספק כי שיתוף הפעולה בין ארגון הרוקדים לארגון המרקידים הביא לשיפור התנאים בכרמיאל.

בהשתדלותו של ארגון הרוקדים, הבינו גם המרקידים וגם הרוקדים שהמטרה של שני הצדדים היא משותפת, להפוך את הרוקדים לשותפים מלאים בהרקדות השונות, שותפים לקבלת החלטות לטובת מקור הפרנסה של המרקידים ולטובת שעות הבילוי וההנאה של הרוקדים.
יחסי המרקיד-רוקד אינם מסתיימים עם תום ההרקדה, אלא, אלו יחסים מתמשכים של כבוד והערכה. יחסים שמתפרשים על שנים רבות מאוד.

יתכן ועד כה למרקידים היה נוח שלא היה ארגון שעמד מולו ודיבר על זכויות הצד שכנגד אלא, שכיום יש פרטנר שדורש את טובת חבריו וצרכיו עולים בקנה אחד עם צרכיו של ארגון המדריכים ורק דיאלוג פורה וכבוד והערכה הדדיים ישפרו את המצב כיום.

אני חושב שעל שני הארגונים מצד אחד ארגון המרקידים ומצד שני ארגון הרוקדים לשבת יחד כדי לטפל בסוגיות הנדרשות והבוערות כמו למשל מספר הריקודים שמותר לשלב בהרקדות, לבצע רפורמות כדי להגביר את מספרי הרוקדים, ולהניע את משרדי החינוך והספורט להכיר בריקודי עם כדבר ייחודי ומאפיין חשוב של התרבות הישראלית העכשווית.
דבר חשוב שכדאי לשני הארגונים ולעיריית כרמיאל לדון בו הוא: מועד הפסטיבל. המועד כפי שהנו היום אינו נוח (בלשון המעטה), מזג האויר החם מאוד מקשה על הרקדנים באי הפסטיבל. מדוע לא לדון בשינוי המועד? להקדים את הפסטיבל לסוף האביב או לתחילת הקיץ.

דבר שמאוד בלט בפסטיבל הנוכחי היה היעדרותם של ילדים ובני נוער בגלל המרחק מסיום שנת הלימודים לבין מועד הפסטיבל, ילדים רבים בחופשה ואי אפשר לערוך חזרות בתקופה שבין סוף השנה לבין מועד הפסטיבל וזו סיבה נוספת מדוע יש לשנות את מועד הפסטיבל (כמובן יש להביא בחשבון את "בין הזמנים").
לפני שנתיים, במלחמת לבנון השנייה, הפסטיבל נדחה לחול המועד סוכות, התקופה הייתה נהדרת והכייף היה גדול, חבל לא לנצל את חול המועד, בתנאי שיהיו בו מספיק ימי חול, כדי לקיים פסטיבל במזג אויר נעים יותר.

לארגון המדריכים וארגון הרוקדים, יישר כוח על העבודה המאומצת והמבורכת, יש לכם עבודה רבה, והגיע הזמן לאחד כוחות ולהפשיל שרוולים.

להתראות בפסטיבל בשנה הבאה.