שלום אורח
הוספת תגובה

כתבה: פינת מרקיד בנעלי בית

כינוי זמני
   זהו כינוי זמני לצורך הודעה זו בלבד. עדיף להירשם ולהתחבר כמשתמש קבוע כדי לשלוח תגובות
כותרת:
תגובה:
גולשים שאינם משתמשים רשומים מתבקשים להזין בתיבה את האותיות המוצגות
[ לחץ כאן לבחירת אותיות אחרות ]

CAPTCHA Image

להקליד את האותיות כאן:
         עזרה   אורח     התחברות  הרשמה
הזכויות על כל הנשלח לאתר הן של ארגון הרוקדים.
בלחיצה על לחיץ "אשר" הנכם מאשרים כי תגובתכם נכתבה בשפה ראויה ובהתאם לחוק


"ריבוי הריקודים הוא נושא שיש לתת עליו את הדעת"
פינת "מרקיד בנעלי בית" עם יו"ר ארגון המרקידים, היוצר והמרקיד ויקטור גבאי


ויקטור גבאי, 49 , נשוי באושר למלי, אב לשלושה ילדים ומתגורר בבית צמוד קרקע מטופח בבית דגן.

כיצד התחברת לריקודי עם והיכן כל זה התחיל ?

נחשפתי לריקודי עם במסגרת תנועת הנוער העובד והלומד בה הייתי מעורב ופעיל מאד בהדרכה. מידי פעם היו מביאים אקורדיוניסט (עזרא כדיר) ורוקדים לצלילי נגינתו. לאחר מכן המשכתי לרקוד במסגרת בית הספר – שם הדריך אותנו מישאל ברזילי. בשנת 82 עברתי קורס מדריכים במסגרת המדרשה החקלאית במחנה 80 עם תמר אליגון . בהמשך רקדתי בלהקת המחול של בת ים והתבקשתי לנהל את להקת המחול של מועצת הפועלים. ההופעה הראשונה שלנו הייתה בכינוס של מאות קציני צה"ל וזכינו לתשואות ולהערכה רבה.

היכן אתה מרקיד כיום ?

אני מפעיל כיום שלוש הרקדות:

ביום ב' – ההרקדה מתקיימת בספורטן בפתח תקווה ומיועדת לרוקדים ותיקים אשר מכירים מגוון רחב של ריקודים. הרפרטואר מגוון מאד והוא כולל ריקודים ותיקים עד כדי נגיעה בנוסטלגיה, ריקודי אמצע הדרך וגם ריקודים חדשים. ריקודי הזוגות הם הדומיננטיים בהרקדה הזאת.
ביום ד' – החוג מנווה מונסון הועבר ליהוד. מדובר בחוג ותיק מאד הפועל מזה 20 שנה. מטבע הדברים החוג נושא אופי משפחתי והרוקדים מחוברים מאד גם להרקדה וגם ביניהם. הדגש ברפרטואר הוא על אמצע הדרך ועל ריקודים חדשים.
ביום ה' – ההרקדה מתקיימת בבית שמש ומתנהלת מזה שלוש שנים. בעלת אופי צעיר ותוסס. הסגנון מגוון והוא כולל ריקודי נוסטלגיה, אמצע הדרך וגם ריקודים חדשים (אם כי אלה פחות). לרוקדים בהרקדה הזאת יש אהבה מיוחדת לריקודי דבקות ולריקודי שורות. פרטים מלאים על ההרקדות ניתן למצוא באתר ארגון הרוקדים: (ע.ח.) כאן

פרט לכך אני מארגן מרתונים ופעילויות נוספות המתפרסמים מעת לעת באמצעי התקשורת השונים לרבות באתר ארגון הרוקדים.

ידוע כי אתה נמנה על המרקידים הנוטלים חלק במחנות בחו"ל – תרצה לספר על כך ?

אכן אני נוסע למחנות בחו"ל. אני חייב לציין כי לכל מחנה יש מאפיינים ייחודיים לו ולכל מחנה יש סגנון משלו. אני מגיע למחנות בלוס אנג'לס, שיקגו, וושינגטון, ליל בצרפת, מחנות בהונגריה, שוויץ, בגרמניה, בטורונטו (כמנהל אומנותי) ובמקומות נוספים.

מתוך שיחות עם רוקדים מחו"ל עולה כי האופי של ההרקדות בחו"ל שונה מבחינה ארגונית וחברתית.........

נכון, בחו"ל סבבי המעגלים והזוגות יחסית קצרים לאלה הנהוגים בארץ והדבר מאפשר לרקוד עם מספר בני זוג. לדעתי מבחינה חברתית הדבר הוא מדהים. השיטה פותחה כך שבתחילת ההרקדה הרוקדים מתאמים עם איזה בן זוג ירקדו באיזה סבב והדבר נותן פתרון יוצא מהכלל לכל הרוקדים, במיוחד לאותם אלה המתקשים למצוא בן/בת זוג בגלל המחסור הקיים. אין כל ספק כי השיטה הזאת גם מעמיקה את ההיכרויות בין הרוקדים בהרקדה ותורמת לגיבוש החברתי.

גם בארץ קיימת בעיה קשה של בני זוג - מדוע לא מנסים את השיטה גם אצלנו ?

אני יודע כי נעשו ניסיונות בעבר והדבר לצערי לא צלח. אני באופן אישי שוקל ברצינות רבה לפתוח חוג אשר בו מתכונת ההרקדה תהייה דומה לזו הנהוגה בחו"ל.

האם למחנות בחו"ל אתה חייב לבוא ולהביא עמך ריקודים חדשים בלבד או גם ותיקים?

זה מאד תלוי; יש מחנות בהם עומדים על כך שיובאו ריקודים חדשים לגמרי – כאלה שעוד לא הספיקו להירקד בארץ. יש מחנות בהם ניתן לשלב בסדנאות גם ריקודים ותיקים. יש כאלה הצוחקים מהעניין ואומרים כי חלק מהריקודים מחוברים במטוס בדרך להרקדות. איני יודע אם הדבר נכון, אך ללא ספק התופעה הזאת "תורמת" לריבוי הריקודים.

כמרקיד עד כמה אתה קשוב לבקשותיהם של הרוקדים לגבי רפרטואר ?

לכל אחת מההרקדות שלי יש את האופי והרפרטואר המיוחדים לה.
אני ידוע כמרקיד העושה מאמצים להיעתר לבקשות הרוקדים. אולם כאן יש סייגים; לדוגמה לא איענה בחיוב לבקשה של ריקוד אשר ברור לי כי הרוקדים אינם מכירים וחלק גדול מהם ייאלץ לא לרקוד.

אתה ידוע כיוצר מוערך וחלק מהריקודים שחיברת הפכו לנכס צאן ברזל.........

לא כל הריקודים שחיברתי רשומים, אך בסה"כ חיברתי כ -200 ריקודים. יש ריקודים טובים יותר וחלקם נרקדים פחות.
אני לא דוחף ולא פועל לקידום הריקודים שחיברתי. עבורי זו חדוות יצירה ואני מתייחס לריקוד כאל יצירה שחיברתי להנאתם של הרוקדים והמרקידים כאחד – בבחינת קחו את הריקוד כמתנה ממני ותיהנו.
חלק גדול מהריקודים שחיברתי נרקד לא רק בארץ וניתן למצוא אותם במחנות ובהרקדות המתקיימות מידי שבוע בחו"ל.

איזה מסר היית רוצה להעביר לרוקדים שלך כיום ולאלה שיצטרפו אליך בעתיד ?

אני מאד אוהב את מה שאני עושה ואני משקיע את כל כולי להנאתם של הרוקדים. אני מאד קשוב לפניות ולבקשות הרוקדים ועושה הכל על מנת שייצאו בסוף ההרקדה עם תחושה של התרוממות רוח . אלה שעדיין לא רוקדים אצלי בהחלט מוזמנים לבוא ולנסות.

מכאן נעבור לתפקידך כיו"ר ארגון המרקידים. מה הניע אותך להתמודד על תפקיד יו"ר ארגון המרקידים ?

בקדנציה הקודמת פעלתי כיו"ר ועדת יוצרים ואחד הנושאים שטיפלתי בהם ועשיתי בו סדר היה כל נושא רישום הריקודים. במהלך אותה תקופה התעוררו בעיות משפטיות וחברתיות רבות בארגון אשר גרמו לנו להיראות רע. במקביל פנו אלי חברים ובקשו ממני להתמודד על התפקיד מתוך אמונה כי אצליח לחולל שינוי אשר היה ממש מחויב המציאות. שקלתי את הנושא בכובד ראש והחלטתי להתמודד על התפקיד במטרה להירתם ולסייע בשינוי המצב.

מה היה סדר היום ותוכנית הפעילות אשר הבאת עמך לתפקיד ?

קודם כל לפתור את הסכסוך עם קבוצת חברים שהתנתקה מהארגון. לשמחתי הרבה הצלחנו לפתור את הבעייה ואת חילוקי הדעות והבאתי לידי ביטול התביעות ההדדיות. כיום אנחנו גוף אחד וחזק המייצג את ריקודי העם בארץ ובתפוצות.
נושא נוסף העומד על הפרק הוא פתרון הבעיה של זכויות יוצרים מול הפדרציות ובעלי הזכויות אשר תובעים מאיתנו תשלום על השימוש במוסיקה בהרקדות. הנושא סבוך ומורכב ונמצא כיום בעבודת מטה ובטיפול אינטנסיבי.
תחום נוסף עליו אני שם דגש הוא הרוקדים מקרב האוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים אשר ראוי כי יזכו לחיזוק ולתשומת לב מיוחדת. השנה אנחנו עומדים לפתוח קורס להכשרת מדריכים לעבודה עם רוקדים בעלי צרכים מיוחדים. אני מאמין כי הדבר יאפשר הרחבת קהל הרוקדים מתוך האוכלוסייה הזאת.

יש כיום ביקורת קשה מאד הבאה מקרב הרוקדים על "ההצפה וריבוי הריקודים החדשים" והייתי אומר ביקורת זועמת מצד הרוב המוחלט של המרקידים הפעילים. כיצד אתה מתכוון להכניס שפיות בכאוס הקיים ?

כרגע נחסמו כל ההשתלמויות לריקודים חדשים בגלל חילוקי הדעות עם הפדרציות ובעלי זכויות היוצרים. הדבר יצר הפחתה משמעותית במספר הריקודים החדשים - אם כי מספרם עדיין גדול.
הנושא אינו פשוט משום שלא ניתן למנוע חיבור ריקודים חדשים מחד, אך מצד שני אני מסכים כי אין מקום לכל כך הרבה ריקודים חדשים מידי שנה. גם אלי מגיעה הביקורת מצד רוקדים שהחליטו לפרוש מריקודי עם משום שאינם עומדים בעומס וכן ביקורת מצד המדריכים אשר מתקשים להתמודד עם הלחצים המופעלים עליהם מכל הכיוונים.
ריבוי הריקודים החדשים הוא נושא אשר אנחנו חייבים לתת עליו את הדעת, ודי אם אומר כי מוקדשת מחשבה רבה על דרכים להתמודדות עם הנושא.


אם לסכם את פסטיבל כרמיאל האחרון הרי שניתן לומר כי הוא היה מוצלח. עם זאת היו הערות המחייבות התייחסות. כיצד אתה מתכוון להתמודד עם הליקויים?
מי שלא עושה – לא טועה.
כינסנו ישיבה להפקת לקחים מיד אחרי הפסטיבל כדי לראות כיצד יתוקנו כל ההערות שהועלו. לקראת הפסטיבל הבא מובטח כי יתוקנו כל ההערות ונעשה כל שביכולתנו להפיק פסטיבל מוצלח עוד יותר.
עם זאת צריך לזכור כי האויב של הטוב הוא הטוב מאוד.

מדוע הכשרת המדריכים אינה מתבצעת על ידי ארגון המרקידים על מנת לשמור על רמה זהה של תנאי קבלה ושל אחידות בהכשרה ובדרישות הסיום מהבוגרים ?

הכשרת המדריכים צריכה להתבצע על ידי מוסד חינוכי המוכר על ידי משרד החינוך.
על מנת להעלות את רמת הידע המקצועי של הבוגרים הוחלט בארגון לקבוע את נושאי הלימוד ואת דרכי ההוראה כולל תוכנית לימוד לכל האולפנים כך שתהיה אחידות.
יקבעו גם פרמטרים ודרישות סף לכניסה לקורס, בתוכם ידע בסיסי בריקודי עם, יכולת ביטוי, יכולת עמידה מול קהל וכדומה.
בסיום ההכשרה תהיה בחינת הסיום זהה בכל האולפנים, וכך יקבע סף זהה לכל מי שיוסמך להיות מרקיד וירצה להצטרף למעגל המרקידים. גם הבוחנים יהיו גוף מקצועי בלתי תלוי שימונה לנושא זה ויעמוד מקרוב על יכולתם של הבוגרים להיות מרקידים מהשורה.


כידוע לך ויקטור, יש שורה ארוכה של נושאים העומדים על הפרק אשר יש לטפל בהם ( בשיחה הזאת נגענו רק בחלקם). ייאמר לזכותך כי הבאת איתך לתפקיד הרבה נעימות והרבה רוגע, ואני רוצה לאחל לך בשם הרוקדים ובשם ארגון הרוקדים המשך הצלחה בתפקידך. ההצלחה שלך היא ההצלחה של כולנו ואנו מחזקים את ידיך שתמשיך לפעול למען העצמת הנאתם של הרוקדים בארץ ובחו"ל.

כתב : ע   ד  י    ח  ב  ד

ויקטור ומלי במימונה